Glansrijk

Het Franse leenwoord souvenir betekent ‘aandenken’. Het woord werd in 1837 voor het eerst in een Nederlandse tekst gebruikt. Eind negentiende eeuw in Amerika liep alles wat ‘Hollands’ was uit tot een rage. Amerikaanse toeristen namen maar al te graag antiek of desnoods namaak mee, als herinnering aan hun reis naar Amsterdam, Volendam en Marken. Dit zorgde voor een toenemende productie van souvenirs. De nadruk lag op traditie en authenticiteit, maar het resultaat was nep. Ook vandaag de dag draait de souvenirindustrie overuren, en draagt het massatoerisme bij aan de productie van populaire kitsch.

In het surrealistische panorama van ontwerper Suzan Hijink, word je rondgeleid door een souvenirwinkel, rijk gevuld met objecten die samen een beeld van het Nederlandse landschap vormen. Een vervreemdend beeld, dat veel toeristen als herinnering bij zich dragen na een bezoekje aan Nederland. In haar werk belicht de ontwerper een herkenbare eigenschap van de souvenirs, namelijk de eindeloze herhaling van iconische afbeeldingen. Ze zet dit bekende droste-effect in voor haar illustraties. Maar wat klopt er van wat er afgebeeld wordt? Suzan Hijink nodigt jou uit om als toerist opzoek te gaan naar je persoonlijke aandenken, in een massa van herhalingen in het iconische polderlandschap. Totdat het onderscheid tussen fictie en realiteit zoekraakt, en je verdwaalt tussen de molens en tulpen op het handvat van de kaasschaaf. Tegenover het panorama staan souvenirs uit de museumcollectie. Deze zitten allemaal in het panorama verstopt. Kun jij ze vinden en zie je de gelijkenissen?

Zuiderzeemuseum – Glansrijk









Must See

 

Vijftien iconen van toen en… nu! Must See neemt je mee op een reis langs vijftien iconen die bijdragen aan het imago van Nederland én hun bijzondere, eigentijdse varianten. De opkomst van het COVID-virus plaatst het toerisme, zoals we dat kennen, in een ander perspectief; in plaats van buitenlandse toeristen, zijn het nu Nederlanders die in eigen land op vakantie gaan. In de tentoonstelling leer je meer over de herkomst en functie van de iconen en hun beeldbepalende rol voor Nederland; het werpt tevens een nieuw licht op wat we al kennen. Van het spanningsveld tussen echt en nep en de impact van het massatoerisme tot de voordelen van een vakantie in eigen land.
 
Deelnemers en iconen Must See Bart Schalekamp – fietsen Bastiaan de Nennie – bloemen Boris Maas –water Dana Dijkgraaf – ansichtkaarten Das Leben am Haverkamp – klederdracht Elmo Vermijs – Hollandse luchten Folkert Koelewijn en Teuntje Fleur – toeristische trekpleisters Jolan van der Wiel – dijken Kars+Boom – kaas Leslie Nagel – molens Lex Pott – visserij Lisa Konno – klompen Maze de Boer – koeien Sander Wassink – properheid Suzan Hijink – souvenirs Must See is een tentoonstellingsconcept van curator Anne van der Zwaag, in samenwerking met het Zuiderzeemuseum. Bezoek Must See en ga mee op reis langs een reeks wereldbekende iconen die hebben bijgedragen aan het imago van Nederland. 
Must see is te zien in het Zuiderzeemuseum tot en met 24 oktober 2021